25 oktober 2007

SF vinder dag 1 i valgkampen

Omend jeg er noget subjektiv i bedømmelsen, så synes jeg nok at oppositionen er skarpere end nogensinde før.
Jeg lagde mærke til især Søvndal (SF) der var ingen slinger i valsen skarpe gode pointer, som enhver må kunne se fornuften i. Helle (S) var efter min mening også utrolig ligefrem og fik sat Fogh og hans kumpaner på plads i en sådan grad at jeg ville tørre det dumme smil af, hvis jeg hed Fogh eller Bent.
En overraskelse var det også at se Kornbæk fra (KD), Kristendemokraterne uanset navn, formand, politik og valg af statsminister, har aldrig sagt mig noget, men den kontanthed hun i aftes på DRs partilederrunde lagde for dagen, må jeg sige imponerede mig noget.
Største skuffelse var Enhedslisten, de manglede slagkraft og argumenter, men det gjorde både K, NA, og for så vidt både V og DF sandt at sige også, så det kan vi se igennem fingre med. Naser Khader, hvor sympatisk han end er, lignede en der var forskrækket og nervøs og kom ikke særlig godt igennem med sin politik.

På følgende link, kan man læse hvad DR skriver om første dag i valgkampen, og ifølge DR har SF angiveligt klaret sig rigtig rigtig godt, en mening som jeg iøvrigt deler, sjældent er Søvndal set mere skarp og fast besluttet på at få Danmark på ret kurs igen, sikre velfærden, sørge for sundhedssystemet og ikke at forglemme, holde Danmark ude af krigssituationer som den Fogh og co. ledte DK ind i, med både menneskelige tragedier og tab til følge.

http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Politik+temaer/2007/Valg/2007/10/25/214129.htm

(start)
SF vinder dag 1 i valgkampen.

SF står som den store vinder af valgkampens første døgn. Det viser en frisk meningsmåling, som Epinion har lavet for DR Nyheder.
På valgdagen sagde 9,7 procent af de adspurgte, at de ville stemme på SF. Torsdag aften svarede 11,2 procent af vælgerne det samme. Hvis der var valg i dag ville SF komme ind med 20 mandater. Det er ni mandater flere end ved valget i 2005.
V overhaler SOgså Venstre går frem og har igen overhalet Socialdemokraterne. Venstre står i den nye måling til 27,2 procent og 49 mandater, mens Socialdemokraterne får 26,9 procent og 48 mandater.
Ud over Socialdemokraterne mister De Radikale også vælgere, mens Enhedslisten med 2,2 procent fortsat ligger over spærregrænsen.
NA har de afgørende mandaterPå den borgerlige fløj taber Ny Alliance vælgere til fordel for Venstre. De to partier udveksler et enkelt mandat. Dansk Folkeparti og De Konservative går lidt tilbage.
Til sammen giver det regeringspartierne og Dansk Folkeparti 86 mandater, mens oppositionen står til 81 mandater. Det betyder, at Ny Alliance fortsat ser ud til at sidde med de afgørende mandater, der bestemmer, hvem der skal være statsminister.

(slut)

Etiketter: